پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226285
58 درصد آب منابع زيرزميني چهارمحال و بختياري خشک شد
تاریخ انتشار : 1395/06/20 16:50:11
نمایش : 1102
استاندار چهارمحال و بختياري گفت: طي خشکسالي ها اخير در حدود 58 درصد آب چشمه ها، قنات ها و چاه هاي اين استان خشک شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، قاسم سليماني دشتکي در همايش تحليل خشکسالي چهارمحال و بختياري و پيش بيني فصلي بارش و دما افزود: برخلاف اينکه سالها عنوان مي شد چهارمحال و بختياري تامين کننده 10 درصد منابع آب شيرين کشور است اما خشکسالي هاي اخير وضعيت منابع آبي اين استان را در مرز بحران قرار داد، به گونه اي که منابع موجود به سختي جوابگوي نياز مردم خود اين استان است.

وي ادامه داد: در ابتداي دولت يازدهم220 روستا، شهر و ناحيه صنعتي در استان با تانکر آبرساني مي شد که در حالي که طي سه سال اخير آبرساني به 180 روستا با لوله کشي انجام شد، اما همچنان مناطقي از استان با مشکل تامين آب شرب مواجه است.

سليماني دشتکي، با اشاره به ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت اين استان، تصريح کرد: افت آب در سفره هاي آب زيرزميني دشت هاي استان به طور ميانگين بالاي 25 متر است و چنانچه براي اين مشکل راهکاري انديشيده نشود به زودي اين استان با بحران بي آبي مواجه مي شود.

استاندار چهارمحال و بختياري، توسعه طرح هاي آبخيزداري را از مهمترين راهکارهاي مديريت خشکسالي در استان عنوان کرد و گفت: بايد با يک عزم ملي و تخصيص اعتبار لازم طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري را در استان توسعه داد.

سليماني دشتکي لازمه انتقال آب به استانهاي همجوار را حفظ و تقويت منابع آبي چهارمحال و بختياري دانست و افزود: مديران ملي و استاني بايد تلاش کنند تا دشت هاي اين استان حفظ و منابع آبي آن با طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري احيا شود چراکه در غير اينصورت نه تنها اين استان، بلکه ساير استانهاي کشور با بحران شديد آبي مواجه مي شوند.

وي خاطرنشان کرد: ما علاقه داريم که نياز آبي استانهاي همجوار تامين شود اما به نظر مي رسد اگر به جاي حفر تونل به فکر تقويت و احياي منابع آبي اين استان باشند زودتر به نتيجه برسند.

مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري، نيز در اين همايش از کاهش 16 درصدي ميانگين بارندگي در اين استان نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به اين ترتيب اين استان در آستانه ورود به نهمين سال متوالي خشکسالي قرار گرفته است.

مهرداد قطره ساماني، با بيان اينکه اين استان با چالش منابع آبي پايدار مواجه است، تصريح کرد: 19 اسفند سال گذشته به سبب افزايش بي سابقه دما منابع برف استان به طور کامل آب شد که اين موضوع پديده خشکسالي را در استان تشديد کرده است.

وي، با بيان اينکه کم آبي چهارمحال و بختياري استانهاي همجوار را نيز تحت تاثير خود قرار مي دهد، افزود: آسيب پذيري چهارمحال و بختياري به واسطه ارتفاع زياد و شيب تند بيشتر از استانهاي ديگر است از همين رو مهار خشکسالي و حفظ منابع آب موجود از اهميت بالايي برخوردار است.

همايش يک روزه تحليل خشکسالي استان چهارمحال و بختياري و پيش بيني فصلي بارش و دما روز شنبه با حضور رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي و جمعي از مديران و کارشناسان حوزه آب در شهرکرد برگزار شد.

منبع:ايرنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html